Kruidvat is met 956 vestigingen de grootste winkelketen van Nederland naar aantal verkooppunten, blijkt uit de top 100 grootste winkelketens van Locatus.
Het onderzoeksbureau publiceert jaarlijks de 100 grootste winkelformules naar aantal vestigingen en naar winkelvloeroppervlak.
Kruidvat voert al sinds 2013 de lijst op aantal verkooppunten aan. Een van de grootste stijgers dit jaar is DA. De drogist staat met 235 winkels op plek 34, doordat er het afgelopen jaar 36 filialen bij zijn gekomen.
Voornaamste oorzaak hiervan is dat een groot aantal DIO-drogisterijen verder is gegaan onder de DA-vlag. “DIO maakt dan ook een vrije val en is maar liefst 37 plaatsen gezakt. Met 139 drogisterijen bezetten zij nu plek 82”, aldus Locatus. In de top 100 naar verkooppunten is nieuw op 100 Rituals. De verkoper van verzorgingsproducten staat voor het eerst in de lijst met 115 winkels in heel Nederland.
Bekijk hier de top 10.
Op nummer twee in de top 100 formules op basis van het aantal verkooppunten staat wederom Albert Heijn (AH), dat 852 filialen heeft.
Jumbo wisselt stuivertje met Gall & Gall en staat nu met 613 winkels op nummer drie. Slijter Gall & Gall heeft 593 verkooppunten.
Kijken we naar de top 100 naar winkelvloeroppervlak dan zijn de supermarkten AH en Jumbo de grootste van het land.
Albert Heijn staat op eenzame hoogte met meer dan een miljoen vierkante meters, maar Jumbo is het afgelopen jaar harder gegroeid. Ten opzichte van 2017 telt Jumbo zo'n 50 duizend vierkante meters meer, terwijl Albert Heijn met ruim 16 duizend vierkante meter groeide.
In de afgelopen vijf jaar is Albert Heijn met ruim 100 duizend vierkante meter gegroeid; Jumbo heeft in dezelfde periode ruim 300 duizend vierkante meter aan winkeloppervlak toegevoegd.
Ook qua marktaandeel zit Jumbo in de achtervolging, bleek afgelopen donderdag uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Albert Heijn staat met een marktaandeel van 34,7 procent nog wel op nummer één, maar verloor 0,6 procentpunt. Jumbo klom juist met 0,4 procentpunt, waarmee de super uitkomt op een marktaandeel van 19,1 procent.